duminică, 10 iulie 2011

Cum se face că nu s-a promovat bacul 2011?

Foarte simplu: nu s-a învăţat, nu s-a muncit, nu s-a considerat că merită efortul.
De ce? Iarăşi simplu: pentru că de ani de zile ne-am complăcut să ne afundăm în mocirla minciunii cu încântarea celui înfrigurat care, când face în pantaloni, se bucură că îi este cald.
Care este explicaţia? Nici aici nu e greu de aflat răspunsul: lipsa oricărei motivaţii.
Cine sunt vinovaţii? Eh, aici se complică puţintel situaţia, toată lumea arătând cu degetul către celălalt, către oricine, către orice, refuzând cu obstinaţie să se uite în propria oglindă(că tot fu subiectul cu oglinda la română!). În fapt, vinovaţi sunt cu toţii.
Elevii, pentru că majoritatea vin la şcoală pentru că trebuie, nu pentru că merită, că au ceva de învăţat, că pot înţelege, pune întrebări, afla răspunsuri( de la sau împreună cu profesorul), că-şi pot descoperi talentul, vocaţia, calea. Pentru mulţi dintre ei(pentru că, din fericire, mai există şi copiii pe care şi i-ar dori orice şcoală) şcoala e doar un spaţiu pentru socializare(din nefericire, şi aici avem tot mai multe şi mai delicate probleme), unde să-şi etaleze hainele de firmă, maşinile, freza, piercingurile, telefoanele, iubiţii, manelele, limbajul din ce în ce mai "beton", etc. Dar, pentru că există şi un dar aici, cine aruncă primul piatra? Pentru ce să înveţe? Ce perspective au? Că posturile de preşedinte de stat(ocupat acum de un elev cu rezultate mediocre), de şefi de partide(unele ocupate de repetenţi şi chiulăi sadea), de miniştri(cu bacul obţinut târziu şi în condiţii de exigenţă îndoielnică, ori cu studii făcute în facultăţi obscure, cu sedii prin cine ştie ce apartamente de bloc) sunt limitate, domnilor, limitate. Alte perspective? Mai e ceva productiv în ţara asta? Mai interesează pe cineva ce va fi? De ce i-ar interesa pe ei, adolescenţii de până în 18 ani, dacă maturii sunt perfect paraleli? Pentru ce să înveţe, dacă şi diplomele pe care şcoala le oferă, chipurile, pentru rezultatele şcolare de la sfârşitul de an trebuie să şi le plătească singuri?
Şi profesorii sunt vinovaţi, foarte vinovaţi. Pentru că, din varii motive, au tot lăsat ştacheta tot mai jos, elvii alegând mai mereu să treacă pe sub ea. Arătaţi mereu cu degetul ca fiind cel mai mare rău din societate, umiliţi, batjocoriţi, neglijaţi, minţiţi, obligaţi să facă sumedenie de corvoade pentru tot soiul de alte instituţii(recensăminte, liste de beneficiari de alocaţie, campanii de vaccinare, etc), obligaţi să găsească explicaţii idioate la întrebările propriilor copii în legătură cu locul şi rolul muncii lor, profesorii de azi nu mai sunt nici pe departe disciploii Domnului Trandafir, pentru că nu pot şi nici nu mai vor să fie la război înainte şi la plăcinte înapoi, tot mai înapoi. Nici nu au cu ce să lucreze(elevii sunt dezinteresaţi iar materialele didactice insuficiente ori perimate), nici nu pot să se perfecţioneze(cursurile existente pe piaţa formării continue au taxe foarte mari, care trebuie suportate din buzunarul personal, ca şi cum perfecţionarea ar fi pentru îmbunătăţirea vieţii de cuplu, nu în interesul şcolii), nici nu au de ce să se sacrifice(legile ţării nefiind valabile şi pentru ei, precum în relaţia dintre Samson şi Samurache). Ca urmare,  fac şi ei ce pot. Şi, din nefericire, vor putea tot mai puţin, în condiţiile în care elevii sârguincioşi, serioşi, capabili de performanţă şi de realizarea schimbării fug de catedră ca **** de tămâie.
Părinţii, deşi sunt puţini, tot mai puţini cei ce acceptă această idee, sunt la fel de vinovaţi ca şi profesorii, dacă nu chiar şi mai mult. Vina lor constă atât în lipsa de implicare în viaţa şcolară a copiilor lor(motivată, invariabil, prin lipsa de timp, că ei trebuie să muncească pentru a-şi întreţine familia,...bla, bla, bla...), cât şi, mai ales, printr-o incorectă educaţie de-a lungul celor "şapte ani de acasă", perioadă în care copilul este supraevaluat de părinţi fără competenţă în domeniu, este lăsat, ba chiar stimulat, să devină egoist, superficial, mincinos, profitor, indolent trimis apoi la şcoala de la care se aşteaptă să-i îndeplinească toate mofturile şi să-i confirme statutul de vedetă. Dacă în clasele primare aceşti părinţi vin la şcoală, măcar pentru a cere socoteală învăţătorului pentru te miri ce atingere adusă orgoliului micului tiran, în anii următori o fac tot mai rar, convinşi fiind că ajunşi mari, nu mai e nevoie de control, pentru că, nu-i aşa, copilul este responsabil şi, mai ales, "copilul meu nu minte". Copilul acesta primeşte tot ce cere, face tot ce vrea, cum vrea şi cât vrea, nu i se cere socoteală, n-are obligaţii, părintele nu acceptă că greşeşte lăsându-l de frunza frăsinelului pentru că, nu-i aşa, copilul trebuie să aibă tot ce el n-a avut, copilul trebuie să-şi dezvolte personalitatea, copilul lui este precum puii ciorii dintr-o poveste pe care cine-o mai ştie?
Sistemul educaţional e vinovat?Daaaa, are vini numeroase, unele mai grele decât altele, dar cea mai mare este cea legată de finanţare, mă rog, de subfinanţare. Şi dacă până acum mai era cum mai era, odată cu finanţarea per capita(Doamne, de ce fiecare dată când aud acest cuvânt, mă gândesc la vite?!) educaţia se va duce şi mai rău naibii. Că nimeni nu va mai nota corect, pentru că, nu-i aşa, copilul trebuie să se simtă bine aici la noi, pentru ca părintele să nu-l ducă aiurea şi noi să pierdem per capitele alea. Că toată lumea va avea 10 pe linie pentru că, nu-i aşa, trebuie să atragem elevii către şcoala noastră, ca să ne aducă noi capite de alea. Că vom minţi? Că vom înşela pe toată lumea? Că vom îndeplini cincinalu'n patru ani şi jumătate cu cifre care nu au nici o relevanţă pentru că nu reflectă realitatea? Cui pasă? Sistemul se vrea minţit. Să-l minţim atunci! Societatea te vrea prost. Să-i dăm ce vrea! A, să nu uităm, societatea vrea să fie proşti frumoşi. Bun. Le dăm diplome de bacalureat şi de facultate şi de masterat şi de doctorat! Frumoase, cu margini aurii şi panglici colorate.
Programe? Încărcate, inutile, lipsite de pragmatism. Şi ce dacă? las-o, bă, că merge-aşa!
Manuale? Multe, cu greşeli, depăşite, vechi, rufoase de acum, ca nişte boarfe de ţăran colectivist rupte prin mărăcinii patriei. Lasă-le, bă, că merg aşa!
Curriculum la decizia şcolii? Fugi de-aici! O oră săptămânal, şi aceea "opţional obligatoriu" cu toată clasa...Las-o, bă, că merge-aşa!
Activitate extraşcolară? Extracurriculară? Cor? Orientare şcolară şi profesională? Cusături? Şotron? Tabere şcolare cu scop educativ? Concursuri fără taxă?
Las-o, bă, că merge-aşa!
Societatea are vreo vină?  Păi, să vedem: oferă ea modele de carieră clădită onest, exclusiv prin muncă şi pe merite? oferă ea modele de personalităţi remarcabile care să fi ajuns importante ca urmare a studiilor? sau care să cunoască măcar limba română cum trebuie? oferă ea indivizilor capabili şansa să muncească aici, pentru binele comun? e vreun loc din ţara asta în care să se poată pătrunde altfel decât prin cumetrie, încuscrire, legături mafiote, căşunisme, cocoşisme, sechelarisme, etc? raportat la societate, furtul la bac nu este altceva decât o demonstraţie că tânăra generaţie se raliază perfect lecţiei de civism pe care o învaţă zilnic de la cei mari: reprezentanţa naţională, reprezentanţa locală, mass media aservită multicolor, etc. Într-o societate coruptă şi mafiotă, cine vrea să trăiască, devine corupt şi mafiot. Sistemul educaţional face parte din această societate, aşa încât restul se subînţelege.
 

Niciun comentariu:

Trimiteți un comentariu

amintiri din primavară

amintiri din primavară

Se anunţă an bogat în Bucovina

Se anunţă an bogat în Bucovina

Iarna la Suceava

Iarna la Suceava