duminică, 30 ianuarie 2011

Duminica dimineaţa, pe stomacul gol

Am citit, dăunăzi, asta. Dacă va crede cineva că m-a năucit, se înşeală. Fiecare cuvinţel de acolo mi-a readus în minte sumedenie de elevi cu care lucrez, sau, mă rog, am pretenţia că lucrez, într-o şcoală românească publică şi obligatorie. Doar vârsta celor din bănci este diferită. A, să nu greşesc, şi disciplina predată. Dar tot e vorba despre o disciplină care formează cultura generală, care consolidează competenţele de comunicare în limba maternă, ba mai are şi pretenţia de a considera că zideşte „iubirea de moşie”, mândria identităţii, că împărtăşeşte înţelepciunea lumii şi ţine spiritul treaz.
Vai de capu' meu de cadru didactic; am îmbătrânit degeaba, am rămas cu iluzii tinereşti, cu idealurile pe care mi le-am clădit citind cărţi la metru în adolescenţa mea de copil sărman, ce deschidea ochii către lume într-un sat agăţat pe hartă taman unde se agaţă asta-n cui. „Iubire de moşie”? Ce e aia? La ce foloseşte? Cine mai e fraier să-şi pună chelea la bătaie pentru nişte noţiuni golite de conţinut? Că asta sunt, azi, „ţară”,”neam”,„glie”, „datorie”, etc. În definitiv, cui îi mai pasă de ceea ce este o ţară? Mai avem noi aşa ceva? Noroc cu DOOM ul, care încă mai explică termenul. Şi noroc cu educatoarele mai în vârstă, care încă îi mai învaţă pe copii „Ţară, ţară, vrem ostaşi!”. Dar tot n-aş crede că picii chiar ştiu ce spun, când spun. Competenţe de comunicare în limba maternă? Ce e aia? Cui foloseşte? De ce sumedenie de ore în care se studiază? Neeeeh, pierdere de vreme. Pughibalele nu mai au chef să comunice, ci doar să mormăie/mârâie/silabisească onomatopeic. Şi să experimenteze. „Aaaaah!”, „ooooooh!”, „waaaaaw!” Cuvinte cu mai mult de trei silabe? Deja e vorba de obstacole insurmontabile. De formulat propoziţii cu câteva noţiuni pe care le credeam comune- independenţă, stat, boier? Oh, nuuuuu, e pricină de scandal mediatic. De descris o imagine? Vai, dar cum, asta e în afara programei şi nu mă interesează pe mine, profa de istorie! Ce dacă „arhitectura e una modernă făcută cu mâna din paie”? Ce dacă nu se ştie de existenţa cuvântului bordei? E la îndemână bordel. Nu-i acelaşi lucru?! Na, asta e, tot pe acolo....Cultură generală? La ce foloseşte? Dă de mâncare? Ţine de cald? Îţi aduce cărămida de 100(dacă nu de 500)? Atunci?....
Şcoală obligatorie până la nu ştiu câţi ani!? Cui foloseşte, fără nici un fel de reguli, fără nici un fel de autoritate, fără nici un dram de preţuire? Şi de unde preţuire? De la cei care, învârtind afaceri micinoase, profitând de naivi ori de cei puşi pe căpătuială, s-au dedulcit la succesurili care este şi te poftesc acum, dacă nu-ţi place, să pleci? Să părăsesc eu pământul pentru care bunicii şi părinţii mei s-au stors de vlagă, pentru ca miticii de azi să-şi afişeze rânjetul dispreţuitor? Să-mi pun poalele-n cap şi să fug unde-oi vedea cu ochii? De ce? Pentru ca EI să-mi înşface bucata mea de Ţară? Pentru ca EI să-mi stâlcească şi să-mi murdărească limba pe care ai mei, aşa ţărani neşcoliţi cum au fost, s-au străduit să mi-o dea curată, nemânjită de vulgaritate şi animalitate? Pentru ca EI să nu mai dea socoteală nimănui, niciodată? S-o creadă EI!
Şi s-o creadă şi şcolarii mei!

Niciun comentariu:

Trimiteți un comentariu

amintiri din primavară

amintiri din primavară

Se anunţă an bogat în Bucovina

Se anunţă an bogat în Bucovina

Iarna la Suceava

Iarna la Suceava